Viktig informasjon om Covid-19
poster-koronavirus-cmp

Koronavirus (Covid-19)

Viktig informasjon!

Har du luftveissymptomer?
Da ønsker vi gjerne at du bruker munnbind, og du kan få utdelt i resepsjonen vår hvis du ikke har med selv.

Spørsmål og svar i forbindelse med den pågående situasjonen rundt koronaviruset

Ja, vi holder åpent som normalt og alle tjenester utføres. Vi har innført en rekke tiltak for å redusere risiko for smitte. Les mer om de konkrete tiltakene vi har innført for å ivareta sikkerheten til våre pasienter og personell lenger ned på denne siden.

Nei.

Er man syk eller har grunn til å mistenke at man er smittet skal man holde seg isolert. Følg Folkehelseinstituttets veiledninger på fhi.no.

Ved behov for oppfølging av lege kan man benytte vår løsning for videokonsultasjon, eller ta kontakt med legevakt på telefon 116 117. Ved fare for liv og helse, ring 113.

Nei, vi tilbyr dessverre ikke vaksinering mot Covid-19, og heller ikke med Janssen-vaksinen (Johnson & Johnson).

Vi ønsker å begrense antall personer på klinikken slik at vi enklere får gjennomført de nødvendige tiltak og prosedyrer for å redusere smitterisiko. Vi anbefaler derfor at man kun har med seg andre dersom det er helt nødvendig. For gravide som skal til ultralydundersøkelse kan man ha med seg partneren sin eller annen nærmeste pårørende (maks 1), og det er viktig å understreke at reglene om symptomer, karantene og kontakt med påvist tilfelle av Covid-19 gjelder for den som eventuelt skal være med også. 

Vi har et lite venterom, og vi ber derfor om at man, etter innsjekking, venter i korridoren eller utenfor klinikken dersom det oppleves vanskelig å holde nødvendig avstand til andre.

Les mer om hva legene kan bistå med over videokonsultasjoner på egen side om dette.

Ja, vi kan hjelpe deg med sykmelding ved videokonsultasjon slik at du slipper oppmøte på klinikken.

Ja, vi kan hjelpe deg med dette og tilbyr nå også denne tjenesten over videokonsultasjon. Vær oppmerksom på at våre leger ber om innsyn i reseptformidleren ved henvendelser om vanedannende preparater og at klinikken generelt har en streng policy rundt forskrivning av slike medikamenter.

Hvilke tiltak har dere gjennomført for å ivareta sikkerheten til pasienter og personell?

Vi begynte å gjøre omfattende forberedelser allerede i januar da vi så at det nye koronaviruset raskt kunne utvikle seg til en pandemi. Vi sikret oss tilstrekkelig med smittevernutstyr for å kunne holde den daglige driften i gang, og vi startet umiddelbart med opplæring og utarbeidelse av nye rutiner og prosedyrer.

Her er en liste over gjennomførte tiltak så langt:

  • Screening/triage i forhold til risiko for smitte av alle pasienter som bestiller time hos oss i forkant for å unngå at pasienter med symptomer og som har vært i kontakt med andre bekreftede smittede ikke møter opp på klinikken. Dette skjer ved spørsmål ved timebestilling og følges opp av ansvarlig lege ved behov for vurdering.
  • Ekstra skjerpede rutiner for håndvask og hygiene, inkludert utplassering av ekstra apparater for hånddesinfeksjon. Vi har plassert hånddesinfeksjonsapparater i nærheten av alle kontaktflater som dørhåndtak og skjermer man berører for å sjekke inn og betale på.
  • Desinfisering av kontaktflatene på klinikken skjer flere ganger om dagen av både eget personell og innleid renholdsfirma. Kontaktflater inne på legekontorene desinfiseres mellom hver pasient.
  • Bruk av og opplæring i bruk av smittevernutstyr i all fysisk kontakt med pasienter. Ved samtaler, prøvetaking og vaksinering vil vårt personell benytte munnbind og hansker for å beskytte pasienten og seg selv når det anses nødvendig.
  • Opprettelse av videokonsultasjoner for også å kunne hjelpe pasienter uten oppmøte på klinikken i tilfeller der det er mulighet og behov for dette.
  • Informasjonsmateriell på skjermer, plakater og gulv med smitteforebyggende budskap.
  • Alle pasienter anbefales å benytte munnbind ved opphold i lokaler og venterom. Dersom man ikke har med eget munnbind får man dette gratis ved henvendelse i resepsjonen.
Vi følger naturligvis til enhver tid både de lokale og nasjonale retningslinjene.

Videokonsultasjon

Våre dyktige allmennleger og spesialister bistår deg over video.
asmafinntonyopt

Kontakt oss

Lurer du på noe?
Snakk med oss via chat, kontaktskjema eller telefon.

Flere innlegg

Inngrodd tånegl

Betennelse og inngrodd tånegl

Hva er inngrodd negl (paronyki), neglrotbetennelse? Betegnelsen inngrodd negl forklarer tilstanden godt. Neglen vokser inn i huden ved siden av neglen og

Skroll til toppen